Tuesday, July 5, 2011

YENNA PENIPU!!


Salam..lame jugak aku tak update..tengok2 blog favourite aku yang dah lame tak update pon dah ade dua entry baru..Serbu!! Akak Senduk


Tadi aku pergi interview..Semalam orang tu call kate suruh datang pukul 12.. Dah la muka aku ni bangun da tengahari mak aku da bising2 baru aku reti nak bangun. Tapi sebab ade interview aku pun bangun la awal sikit. Pastu aku pon gerak la bajet agak2 sampai situ tepat2 pukul 12 kan. Time2 aku dah nak sampai tu ade orang call. Aku pon jawab la..Rupe-rupanya orang yang call aku suro datang interview semalam.


"Bole tak awak datang pukul 2..sekarang orang yang nak interview awak tu tengah busy la.."


Ko paham2 jela kan~Budak tu memang mintak maki. Tepat pukul 12 baru dia nak bagitau aku suruh datang pukul 2..kenapa die tak bagitau lusa je?? Disebabkan aku nie sopan santun orangnya aku pon jawab jela boleh.


Sementara nak tunggu pukul 2 aku pon jalan2 la macam orang tongong. Lame betol aku melepak kat tepi bank tadi. Disebabkan aku da boring gila aku pon baca la ape2 yang bank tu tempek kat dinding tepi2 tu. Baca punya bace tibe2 aku terbaca sumthing..JENAYAH SIBER!!


Dia tulis situ suro hati-hati kalau ade orang call tanya details pasal account bank kita atau apa-apa jela yang berkaitan dengan duit kat bank tu..Kad kredit ke ape ke~ Sebab diorang tu menyamar sebagai orang bank supaya dapat akses data peribadi kita.


Terus aku teringat dalam bulan dua hari tu kowt. Time tu aku tengah siap2 nak keluar dating dengan Encik Enol. Tetiba ade sekor yenna ni call aku. Die berlagak macam orang maybank. Aku pon jawab la pebenda dia tanya. Tak silap aku dia tanya pasal debit card aku. Macam-macam dia tanya aku, sampai aku pon curious. Pebende orang nie nak buat? Aku pon dalam teragak2 tu pegi tanya dia macam2 balik.


"U nie siapa, tanya pasal card bank i nak buat apa.." Last2 dia dah tak tahu nak jawab apa dia cakap macam ni..


"Saya maybank la nak update account..Awak pekak ke? Taknak kasi tau takpe kita akan block awak punya account" Pap! Die terus letak.


Ko maki ke tak maki? Macam hanjing sangat ko kan..Aku tanya baik2 ko cakap aku pekak. Aku pon ape lagi pergi check la incoming call tadi nak pegi maki die balik. Mendidih je aku time tu. Sedap2 maki aku pastu ko main letak je kan..Ko ingat aku mampu nak biarkan ko lepas macam tu je? Brani meyh la lawan maki tengok ko menangis tak menangis.

 
Sekali aku check2 balik, yenna tu pakai private number la pulak! Nampak sangat penipu neh..Tapi dalam hati aku ragu2 jugak. Kalau betol orang maybank dibuatnya dia block account aku kan dah satu keje tu. Nasib sampai hari ni takde pape jadi kat acc maybank aku. Kalau kene block siap la maybank dengan yenna tu skali nama diorang harum semerbak! Kalau yenna tu penipu memang ko hanjing!~ Kalau ade orang call ko tanya macam2 details pasal acc bank ko, ko tak payah cakap banyak maki je orang tu berbakul2 pastu dah puas terus letak cabut wayar talipon or off kan fon ko sebelum dia maki ko! Ok bai!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

No comments: